Oppgave 2: Visualisering

Visualisering

I denne oppgaven vil jeg du skal lage deg en visualisering av en konkret situasjon som du ønsker deg. Det kan gjerne være en av de grunnene til at du meldte deg på dette nettkurset. Ønsker du å gjøre hesten mer trygg på vann for eksempel, så skal du visualisere en slik situasjon. Her kommer noen konkrete steg du kan følge:

1. Bestem deg for hva du ønsker å visualisere. (Pass på at det er hva du vil skal skje, ikke det du ikke vil skal skje)

2. Gjør dette når du er avslappet og ikke har mange andre tanker i hodet samtidig. Kombiner gjerne øvelsen med noen pusteteknikker for å slappe mest mulig av først.

3. Se for deg situasjonen. Hvor er du? Hva ser du? Hva har du på deg? Hva slags utstyr er på hesten? Hvordan er været? Hva sier du? Hvor har du blikket? Hvordan er kroppen din plassert? Jo flere detaljer du klarer å se for deg, jo mer sannferdig blir visualiseringen for hjernen. I mange situasjoner kan det være til stor nytte å faktisk gjøre noe fysisk samtidig som du visualiserre. For eksempel dersom du vil visualisere en hest som går rolig og fint ved siden av deg, kan du ta med deg et leietau og bevege deg bortover (uten hest) mens du visualiserer hvordan det kjennes ut å leie en hest som går rolig og fint ved siden av deg, med passe avstand.

I begynnelsen kan det være enklest å visualisere eksternt, at du står på utsiden og ser situasjonen utspille seg. Men etterhvert kan det være mest virkningsfullt å visualisere at du er i situasjonen, det er sånn du får hentet fram de faktiske følelsene.

4. Se for deg at det du vil skal skje, skjer. Kjenn på følelsen i kroppen da. Denne følelsen er viktig! Hvis det er vanskelig å hente fram en sånn god følelse, kan du også forsøke å hente den fram ved å tenke på noe annet du vet gir deg denne følelsen.

5. Gjenta denne visualiseringen mange ganger. Gjenta selv om du føler det ikke har noe for seg. Jo flere ganger du gjentar, jo lettere blir det å hente opp igjen denne «filmsnutten.» Når det etterhvert blir lettere å visualisere det du ønsker skal skje, kan denne filmsnutten også lettere hentes fram når du står i den faktiske situasjonen med hesten, for eksempel hengerlasting. Da vil hjernen koble seg på det du allerede har sett for deg i filmsnutten mange ganger og det vil bli mye lettere for deg å gjennomføre.

Tips på tampen:

Visualisering er et mektig verktøy som benyttes av en rekke sportsutøvere i mange ulike grener. Mange innenfor ekstremsport benytter også denne taktikken. Den kan med hell benyttes for eksempel før konkurranse eller andre situajsoner som er vanskelige. Visualisering er ikke kun et verktøy for å se for deg hva du skal gjøre når det går bra, det er også et verktøy som med hell kan benyttes for å forberede seg selv mentalt på situasjoner som du vet vil bli vanskelige.

På den måten får du trent på disse vanskelige situasjonene i forkant.

Et eksempel kan være at du skal laste hesten for å dra til klinikk. Du gruer deg til hele prosessen og forsøker å unngå å tenke på det. I stedet kan du gå i detalj gjennom hele prosessen, fra å hente hesten, laste den på hengeren, transportere den, laste den av ved klinikken, ha undersøkelse, laste den på, kjøre hjem og laste den av. Gå gjennom ulike scenarier i hodet og visualiser hvordan du løser dem, hvilken følelse du ønsker å ha i kroppen og konkrete ting du skal gjøre.

I noen av mine vanskeligste situasjoner i livet, både med og uten hest, er det denne formen for visualisering som har sørget for at jeg har vært best mulig forberedt og klart å håndtere vanskelige situasjoner på best mulige måte.

Dette er en oppgave du gjør for deg selv. Men hvis du vil dele noen refleksjoner rundt oppgaven, er du velkommen til å gjøre dette i Facebook-gruppa vår! 🙂

Masse lykke til med oppgaven!

En super innføring i visualisering fra en rå idrettskvin ne, Kristine Holte.