Lærdommer etter en uke på reisefot

Nå er jeg kommet hjem etter en spennende uke på reisefot. Først var det duket for kurs i relasjonell horsemanship/hesteforståelse hos fine folk i Oppdal, og så tur-workshop i samarbeid med Rogner Rideeventyr i Østerdalen. Det har vært noen intense og lærerike dager, også for meg. Jeg synes det er så moro å få mulighet til å undervise, veilede og hjelpe til med kontakt mellom hest og menneske, på alle disse ulike måtene. Samtidig opplever jeg mye kommunikasjon og mye læring med mine egne hester når de er med og delaktige, slik som på tur-workshopene.

Ofte på kurs så spør jeg deltakerne på slutten om det er en ting de kan trekke frem som de har lært. Noe som står litt ut som de vil ta med seg videre. Det er alltid spennende å høre hva deltakerne tar med seg, hva som virkelig har satt seg litt som læring. Det er ikke alltid det jeg tror det vil være, men det er ofte noe veldig fint likevel.

Men lære gjør også jeg! For hver eneste hest jeg er så heldig å få møte. Hvert eneste menneske som åpner opp og har lyst til å lære. Hver eneste samtale med fine hestemennesker, som har sine tanker, erfaringer og refleksjoner som jeg er glad for at de deler.

Så her kommer noen av mine egne lærdommer fra disse dagene som jeg husker litt ekstra godt. Litt hulter til bulter, men likevel. En fin huskeliste for meg selv, og kanskje til nytte for flere.

1. Balanse mellom skyve og trekke

Vi må ha lik mengde av evne til å skyve hesten (energimessig) fra oss, og trekke den til oss. Lik mengde av å kunne skape oss plass rundt oss, eller invitere inn til oss. Og så huske på: Det å skyve fra er ikke slemt og det å trekke til er ikke snilt. Det er ikke slemt eller snilt, feil eller rett. Det er språk. Energi. Kommunikasjon. Balanse er stikkordet.

2. Positivt er ikke snilt og negativt er ikke slemt

I læringsteori snakker vi om positiv og negativ forsterkning. Dette er ikke synonymt med snill eller slem trening. Positiv forsterkning er bare at vi legger til noe som hesten ønsker seg, mens negativ er at vi tar vekk noe som hesten ikke ønsker seg. Se på det som like viktige prinsipper å kunne, og forstå, slik at man har flere verktøy i verktøykassa.

3. Tolker jeg hesten for raskt? Ser jeg de små signalene?

Robust på utsiden, men følsom på innsiden? Eller følsom på utsiden og robust på innsiden? Hva om jeg venter litt lenger med å konkludere med hvordan hesten er. Legger merke til alle de små signalene dens. Er den så trygg som det jeg tror? Får jeg med meg de små, dempende signalene hesten viser, på at den synes det er litt mye press, litt konfronterende måten jeg henvender meg på? Ser jeg det? Når jeg konkluderer med hvordan en hest (eller menneske) for den saks skyld, er, for raskt, så skrur jeg av det å undre meg over om det jeg faktisk har konkludert er rett eller ikke.

4. Hesten må være trygg for å lære

Et godt verktøy, det være seg en øvelse, eller et signal, eller noe annet hesten forstår og som kan være til nytte, er noe som må læres inn når hesten er trygg. På et trygt sted, der den er avslappet og mottakelig og klar for å bruke fronttallappen av hjernen sin og ikke bare sine instinkter. Og det er først da, når en øvelse er godt innlært et sted der hesten er trygg, at det kan være et verktøy som kan brukes når man er i en situasjon der hesten er mer aktivert eller utrygg.

5. Ta plass! ❤️

Det er ingenting slemt med å ta plass. Kjenne på ditt eget energifelt, din egen boble, og ta med deg denne bobla hvor enn du ønsker. Det er ingenting feil med det. Ingenting slemt. Ingenting. Ta plass. Du har like stor rett til det som absolutt alle andre levende vesener. Det er din plass. Ta den med deg hvor enn du går, rundt hester eller folk. <3 Kanskje er det noe av det fineste du kan gjøre, både for deg selv og de rundt deg.

6. For en ung hest er du læreren.

En ung hest må lære alt du ønsker at den skal gjøre. Absolutt alt. Du er læreren. Du er klippen. Den stabile. Konsekvente. Tydelige. Bautaen. Den som tåler. Som rommer. Som viser. Veileder. Guider. Oppmuntrer. Støtter. Forenkler. Repeterer. Igjen og igjen og igjen. Med den samme balansen innvendig. Den samme stødige energien. Vennligheten. Kjærligheten. Empatien. Du er der for å veilede unghesten. Vise den. Lære den. Når den skal lære nye øvelser, så tenk på øvelsen som et resultat av mange små enkeltmomenter.

7. Bevisst tilstedeværelse

Første steg er bevisst tilstedeværelse. Ikke fra hesten, men fra deg. Og så er det å formidle til hesten at du er bevisst tilstede. Og når den blir bevisst at du er bevisst – da åpner det seg muligheter for en ny type kontakt mellom dere.

8. Det som kommer før hestetrening

Det kan hende du skjuler det godt, alt det du kjenner på. Det kan hende du føler det ikke er rette stedet å åpne opp. Men hesten sanser alt dette uansett. Den vet hvem du er. Hva du kjenner på. Alt hva den er rundt deg kan være en respons på hva den sanser fra deg. Så før innlæring og før hestetrening må vi bli sannferdige med oss selv. Det er kanskje den største og vanskeligste jobben av dem alle, men også det som vil kunne gi den største positive relasjonelle forbedringen mellom oss og hesten.

❤️

Del: